Saturday, May 10, 2008

Is speeding an accident?


"It's over. It was an accident", screams Ms Tobin at Mr Papp of TV2 as she instructs him to get off her property on April 25, 2008, almost 8 years to the day she sat, pregnant, next to her husband as he killed Marci and Petra Zoltai.

We respectfully disagree: speeding is not an accident. It's a choice.

May we add also: after driving some 30 meters on the sidewalk, Mr. Tobin had three choices: hit the bus on the left, hit the stone wall on the right, or hit the kids in the middle. He chose to hit the kids, thereby saving himself, his pregnant wife, his kid in the back and two guests. The car came to a stop 50 meters on. It's only by sheer luck that no one else was killed: many people had just got on the waiting bus mere seconds before Tobin appeared from nowhere.

It must be made clear, this was not an "accident". He ventured onto the sidewalk, at high speed, deliberately. According to witnesses, he actually used the sidewalk for the past few miles to overtake other cars (some say he was racing with another driver). So he mounted the sidewalk, supposedly in an effort to overtake the bus from the right (!), at about 80 kmh in a 40kmh zone. He drove 30 meters on the sidewalk before he knocked down a traffic sign, hit the waiting children, one of them in a stroller, and took another 50 meters to stop. That's at least 80 meters of racing on the sidewalk. The word for this is not "accident" but willful negligence and a deliberate ignorance for others' safety, which, at 4pm on April 9, 2000, resulted in the deaths of Marci Zoltai (5) and Petra Zoltai (2), both citizens of the Republic of Hungary. To this day, this crime remains unpunished. No, not in an inpenetrably remote corner of the world. Here, in the heart of Europe. Is this what Marci and Petra deserve? Is this what humanity demands? Is this what the written and unwritten law commands? Is this the kind of society we want, one where crimes like this go unpunished?

Az 2008. március 27-i petíció szövege

Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Dr. Draskovics Tibor, miniszter
Budapest, Kossuth tér 4.

Tárgy: petíció Francis Ciarán Tobin ügyében

Tisztelt Miniszter Úr!

2000. április 9-én baleset történt Leányfalun. Francis Ciarán Tobin ír állampolgár gépjárművét vezetve a 11-es úthoz tartozó járdán halálra gázolt két kisgyermeket.

A Magyar Köztársaság bíróságának másodfokú, jogerős ítélete alapján (2002. október 10.) Francis Ciarán Tobinnak 3 évet kell fogházban töltenie, feltételes szabadon bocsátását legkorábban 18 hónap letöltése után engedélyezik.

A jogerős ítéletet az elítélt külföldre távozása miatt a mai napig nem hajtották végre. A magyar hatóság 2005. októberében kibocsátott nemzetközi elfogatóparancsát az ír bíróság megvizsgálta, és másodfokon jogerősen elutasította. (2007. február 25.)

A mellékelt aláírási ív aláírói ezúton tiltakoznak a magyar bíróság jogerős döntése végrehajtásának elmaradása miatt.

Felszólítjuk Miniszter Urat, hogy szolgáltasson magyarázatot a kialakult helyzetre, és az eset tanulságait levonva tegyen intézkedéseket hasonló ügyek megelőzésére. Megkérjük továbbá, hogy az eljárás során a magyar hatóságok által vétett hibákat hozza nyilvánosságra, és részünkre juttassa el. Ezzel kapcsolatban az alábbi konkrét kérdésekre várunk választ és/vagy magyarázatot:

1. 2000. augusztusában Francis Ciarán Tobin engedélyt kért a magyar hatóságoktól, hogy egy családi eseményre visszatérhessen Írországba. A Budakörnyéki Bíróság 2000. szeptember 19-én engedélyezte 500 ezer forint biztosíték megfizetése mellett a távozást. Milyen feltételekhez kötötték a hazaengedést?

2. 2000. október 9-én Francis Ciarán Tobin visszatért Magyarországra, útlevelét nem adta le. A Budakörnyéki Bíróságot értesítette a visszaérkezéséről. 2000. november 30-án Francis Ciarán Tobin másodszor, végleg elhagyta Magyarországot, mivel magyarországi munkája befejeződött az Irish Life Plc.-nél. Milyen engedéllyel távozott?

3. Tudomásunk szerint Francis Ciarán Tobin szabályos kiértesítése az ítéletről – és így a fogházba bevonulásra való felhívás – elmaradt. Miért nem értesítették?

4. A nemzetközi elfogató-parancsra adott ír válasz alapján valószínűsíthető, hogy annak tartalma nem felelt meg az érvényes előírásoknak. Kérjük az elfogató-parancs indoklásának ismertetését.

5. Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium szóvivője, Horváczy Emese szerint „Magyarország megkereséssel fordult az ír hatóságokhoz, hogy Írország területén hajtsa végre a kiszabott büntetést. A megkeresésre az ír hatóságok azt a választ adták, hogy a szabadságvesztés végrehajtására Írország területén csak abban az esetben van lehetőség, ha az elítélt személy elmenekült az ítéletet hozó ország területéről.” Kérjük a szóvivő által hivatkozott megkeresés és az azt elutasító határozat ismertetését.

Kérjük, hogy az ügy tisztázása érdekében minden szükséges intézkedést tegyen meg, és a közvéleményt rövid időn belül tájékoztassa az eredményekről. Együttműködését előre is köszönjük.

Az Ír Köztársaság Igazságügyi Miniszterének budapesti látogatása alkalmából 2008. március 28-án délelőtt békés demonstrációt tartunk, hogy ezzel is felhívjuk a figyelmet az EU tagállamok nem kellően összehangolt igazságszolgáltatása körüli anomáliákra.


Tisztelettel:

A demonstráció résztvevői nevében:

Sok név.

2008. március 27.

Friday, May 9, 2008

Ciaran Tobin on Duna TV

Update on the crackdown on speeders


Hungarian police have fined 4,047 speeders in the past week, for a total of HUF 155 million, following the tough new rules introduced on May 1. Sounds like the cops mean business this time. Let's see if they can keep it up. We'll keep you posted.

The Times They Are a-Changin'

It seems that Hungary finally means what it says: the new tough laws to crack down on serious traffic rules violators came into force on May 1, 2008 threatening drivers with fines of up to HUF 300,000 (about 935 Irish Pounds).
Index.hu reports a driver speeding at 134 km/h in a 50km/h zone was handed out the maximum fine allowed under the law. Recent changes in regulations mean drivers have very little chance to get away with breaking the fundemental rules of road safety. As of May 1, that is.

Hungary has been notorious for enacting laws that then nobody enforces (be it traffic rules or smoking laws), but now there is some hope that Bob Dylan's 1964 message finally hit home in the Carpathian Basin.

We'll wait and see. And will report on the progress.

Thursday, May 8, 2008